25.11.10

Saya Tetap tidak suka padanya.

Walaupun agama melarang kira berburuk sangka sesama manusia,  namun sebagai manusia biasa, kita tidak mampu menyukai  semua orang. Kita ada sebab-sebab tertentu kenapa kita tidak menyukai sesaorang.

Saya juga demikian.  Sampai sekarang, sudah berpuluh-puluh tahun, ada sesaorang yang tiadk saya sukai. Saya bukan pendendam. Tapi saya memang tidak menyukai dia.

Puncanya begini:  Pada akhir tahun 1970-an dan pada awal tahun 1980-an,  saya menuntut di Universiti Malaya (UM). Di kampus UM disediakan beberapa mini podium dan sudut pidato. Sesiapa saja boleh berdiri di podium dan sudut pidato, pada bla-bila masa dan berpidato apa-apa topik yang disukai. Barangkali itu penerpan unsur kebebasan bersuara dan memupuk bakat diri..

Maka lahirlah  seorang pemidato yang seringkali mengambil peluang berpidato. Seringkalki dia dikelilingi pelajar yang gemar mendengar dia berpidato.

Saya sempat mengikut rakan-rang mendengar dia berpidato. Setelah beberapa kali mendengar pidatonyaq, saya hilang selera. Saya memberitahu   rakan-rakan bahawa saya semakin tidak berminat mendengar pidatonya. Rakan-rakan menyatakan bahawa saya cemburu kepada kebolehannya.  Saya tidak peduli. Hakikatnya, saya tidak boleh menerimanya sebagai seorang pemidato yang hebat.

Rakan-rakan saya tidak tahu apa yang ada dalam fikiran saya.  Bagi saya dia seorang pemidato yang oportunis dan mempunyai fikiran yang negatif. Isi pidatonya berunsur penentangan. Banyak yang ditentang. Tetapi isi pidatonya  dikaburi oleh gaya dia berpidato. Dia bijak memanipulasi bahasa. Dia pandai menggunakan body language. Dia berupaya menggoda. Dia mampu memperdaya.  Menggoda dan memperdaya itulah yang tidak saya sukai. Sehingga sekarang setelah berpuluh-puluh tahun hal itu berlalu, saya tetap tidak menyukainya. Demikiannlah tanggapan saya kepada dirinya. Dan saya tidak pernah memberitahu hal ini kepada sesiapa pun.

Dari ruang kampus dia berjaya menjaja pidatonya hingga ke dalam masyarakat. Malah pidatonya boleh pula  menjadi punca dan pencetus demonstrasi dan tunjuk perasaan. Dia berjaya membakar semangat pendengar dan penyokongnya. Beberapa tahun selepas itu, dia menjadi public figure yang seringkali mendapaat sanjungan. Saya tetap tidak menyukai  dia.

Anehnya dengan cara yang demikian, dia memang bejaya. Dia mempunyai begitu ramai penyokong. Khabarnya dia mempunyai karisma sebagai pemimpin. Dan aneh juga, semakin dia berjaya, semakin saya tidak menyukai dirinya. Namun dia terus berjaya apabila dia menceburi bidang politik. Malah dia adalah  ahli politik yang sangat pantas mencapai jawatan tinggi dalam politik negara. Entah kenapa, saya tetap tidak menyukai dia.

Namun, kata sesetengah orang,  semakin cepat naiknya,  maka semakin cepat jatuhnya. Demikianlah dia. Ramai yang terkejut dan tidk menduga. Dia tersungkurdalam persada politi yang dibinanya besama nafsu serakahnya. Namun ramai yang tidak percaya. Ramai yang tenggelam dan dikaburi oleh kebijaksanaanya memainkan peranan sebagai watak “wira” yang disanjung tinggi.

Ramai yang terpedaya. Ramai yang terpesona dengan gayanya.  Namun saya tetap tidak menyukai dia.

Sekarang dia masih tetap dia, tidak belajar daripada pengalaman pahit yang dilaluinya.  Ramai yang masih menggap dia wira. Bagi saya, dia tetap dia seperti berpuluh tahun yang lalu ketika saya melihat dia berpidato.

Hakikatnya  bagi saya, dia adalah petualang  yang mempunya nafsu serakah yang amat hebat.  Dia pendendam. Dia adalah wira yang kecundang yang masih mahu menegakkan benang yang basah, yang masih mahu melindungi  keserakahan beribadi di sebalik lalang sehelai, yang masih mahu menutupi bangkai dengan  nyiru sebesar genggaman tangan. Dia berpegang kepada prinsip : Biar putih tulang, jangan putih mata.  Alang-alang menyeluk pekasam, biar sampai  ke pangkal lengan, hatta menghancurleburkan negara sekalipun. 

Ah, ramainya penyanjung-penyanjung yang  terpedaya yang masih terus menyokong.

Jika  dia masih mampu memperdaya ramai orang sehingga dia mampu pula menjadi  ahli politik yang paling berkuasa,  maaf ya, saya tetap tidak menyukai dia.

20.11.10

Making Noises

The noises a women makes during **********e don't always signal her o***** !
 

92% : The percentage of women who feel "very strongly" that making noises during *** boost a man's self esteem.
 

Women, please don't fake it!.

14.11.10

Soalan-soalan Tentang Qurban


Soalan 1: Apakah yang dimaksudkan dengan ibadah qurban?

Makna qurban atau disebut al-udhiyyah ialah binatang yang disembelih pada waktu Dhuha. Manakala penegertian dari segi hukum syarak ialah binatang ternakan seperti kambing,lembu atau kerbau yang disembelih pada Hari Raya Adha atau pada hari-hari Tasyrik ( 11,12 dan 13 Zulhijjah ) dengan niat untuk menghampirkan diri kepada Allah s.w.t.

Jika kita meneliti maksud qurban yang sebenar yang dikehendaki oleh Islam iaitu “Mendekatkan diri kepada Allah s.w.t”, maka seharusnya kita insaf bahawa ibadah ini adalaah suatu tuntutan. Ia merupakan suatu ukuran ketaqwaan terhadap hamba-hambaNya. Tidak boleh sesekali kita melaksanakan ibadah ini  untuk seseorang, atau sesuatu yang selain daripada Allah s.w.t.

Allah berfirman :
‘Maka bersolatlah kamu untuk Tuhanmu dan bersembelihlah (berqurban untuk Tuhanmu)’(Al-Kausar : 2 )

Jelas di sini, Allah s.w.t meletakkan ibadah qurban itu bersebelahan dengan perintah solat, agar difahamai dalam makna yang betul.
Jika tanggapan bahawa ibadah qurban itu bertujuan untuk memberi makanan pada orang msiskin, ia satu konsep yang silap. Konsep ini menyebabkan hilangnya kesuburan dalam melaksanakan ibadat qurban khususnya dalam suasana masyarakat yang mewah kerana keperluan manusia untuk menerima daging qurban itu bukan sesuatu yang terdesak. Insya Allah, hal ini akan lebih difahami apabila kita melihat fadhilat berqurban. dan kita dapat melihat betapa pentingnya ibadah ini perlu dilaksanakan. Ianya lebih diperlukan kepada sipelaksana daripada si penerima.

Soalan 2: Bagaimana dan bilakah hendak melaksanakannya?
Pelaksanaan ibadah qurban boleh di lakukan dengan menyembelih sendiri haiwan ternakan atau mewakilkannya kepada pihak lain. Waktu bagi melakukan ibadah ini hanya pada hari yang dikhususkan oleh syarak iaitu pada mana-mana antara 10, 11, 12, dan 13 Zulhijjah setiap tahun.

Soalan 3: Apakah yang dimaksudkan dengan ibadah aqiqah?

Dari sudut bahasa,, aqiqah diambil dari perkatanan Aqqa, iaitu memotong atau membelah. Pendapat lain pula menyatakan, aqiqah ialah nama kambing yang disembelih untuk kepentingan bayi. Ini kerana, kambing itu dipotong dan dibelah-belah. Selain itu, ada juga yang berpendapat, aqiqah itu ialah, “rambut yang tumbuh di atas kepala bayi sewaktu lahirnya”.
Adapun dari sudut istilah “ Aqiqah ialah ‘ penyembelihan haiwan tertentu untuk ` kepentingan anak, sekali gus dicukur kepalanya dan diberi nama”

Soalan 4: Bagaimana dan bilakah masa yang paling digalakkan untuk melaksanakannya?

Melaksanakan ibadah aqiqah ialah dengan melakukan sembelihan pada hari ketujuh kelahiran anak sehinggalah akil baligh anak tersebut.

Soalan 5: Apakah hukum melaksanakan ibadah qurban?

Hukum melaksanakan ibadah qurban adalah sunat muakkad. Ini bermakan ia adalah ibadah sunat yang sangat-sangat dituntut oleh Islam ke atas umatnya untuk dilakukan jika berkemampuan.

Soalan 6: Apakah kelebihan melaksanakan ibadah qurban?

Antara fadilat dan kelebihan berqurban itu ialah:
1) Menghidupkan sunnah Nabi Allah Ibrahim a.s.
2) Mendidik jiwa kearah takwa dan mendekatkan diri kepada Allah s.w.t.
3) Mengikis sifat tamak dan mewujudkan sifat murah hati mahu berbelanja harta kejalan Allah s.w.t.
4) Menghapuskan dosa dan mengharap keredhaan Allah s.w.t.
5) Menjalinkan hubungan kasih sayang sesama manusia terutama antara golongan berada dengan golongan yang kurang bernasib baik.
6) Akan memperolehi kenderaan atau tunggangan ketika meniti titian al-Sirat al-Mustaqim diakhirat kelak. Sabda Nabi Muhammad s.a.w. yang bermaksud: "Muliakanlah qurban kamu kerana ia menjadi tunggangan kamu dititian pada hari kiamat."

Soalan 7: Apakah hukum melaksanakan ibadah aqiqah?

Hukum – Sunat yang dituntut ( muakad )

Soalan 8: Apakah kelebihan melaksanakan ibadah aqiqah?

Berdasarkan kepada tafsiaran maksud hadith Rasullah – “Setiap anak itu tertahan dengan aqiqahnya, disembelih baginya hari yang ke tujuh, dinamainya dan dicukur kepalanya.”

Soalan 9: Apakah binatang-binatang ternakan yang dibenarkan untuk pelaksanaan ibadah qurban dan aqiqah?

Binatang-binatang ternakan yang di benarkan untuk pelaksaan qurban dan aqiqah ialah seperti unta, lembu, kambing, kerbau, kibas dan yang seumpama dengannya.

Soalan 10: Berapa bilangan (ekor/bahagian) haiwan ibadah qurban yang di galakkan?
Bagi setiap seekor lembu, unta atau kerbau itu boleh dibahagi kepada 7 bahagian. Bahgian paling sedikit yang harus dalakukan oleh seseorang itu adalah satu bahagian dan tiada batasan untuk bilangan paling banyak. Seseorang muslim itu boleh melaksanakan ibadah qurban ini sebanyak mungkin mengikut kemampuannya. Adapun bagi kambing pula, bagi seekor kambing tidak boleh dibahagi mengikut bahagian seperti lembu. Maka bagi setiap kambing itu adalah untuk seorang muslim sahaja.

Soalan 11: Berapa bilangan (ekor) haiwan ibadah aqiqah yang di galakkan?

Menurut hadis yang telah disebutkan di atas, sekurang-kurangnya bagi seorang anak perempuan adalah seekor kambing dan bagi anak lelaki pula digalakkan dengan dua ekor kambing.

Soalan 12: Bolehkah saya mengaqiqahkan anak lelaki saya dengan seekor kambing sahaja?

Boleh mengaqiqahkan anak lelaki dengan seekor kambing sahaja dan masih dianggap sah. Ini berdasarkan sebuah hadis yang diriwayatkan menyatakan bahawa Rasullah pernah mangaqiqahkan Hassan dan Hussin (cucu baginda) dengan seekor kambing seorang.

Soalan 13: Saya telah melaksanakan aqiqah seekor kambing untuk anak lelaki saya, bolehkah saya melaksanakan seekor lagi untuk mencukupkan dua ekor kambing?

Boleh dan sah mencukupkan seekor lagi kambing untuk nak lelaki tersebut.

Soalan 14: Bolehkah saya melaksanakan aqiqah untuk anak saudara saya jika ibubapanya belum berkemampuan sedangkan saya lebih berkemampuan?

Boleh melaksanakan aqiqah untuk anak saudara mahupun cucu jika kita berkemampuan sedang ibubapa anak tersebut belum mengaqiqahkan anak tersebut.

Soalan 15: Bolehkah saya melaksanakan aqiqah untuk diri saya sendiri jika belum diaqiqahkan sewaktu kecil dahulu?
Boleh melakukan aqiqah tersebut dan hukumnya harus.

Soalan 16: Jika saya tidak mempunyai masa dan sring sibuk, bolehkah saya mewakilkan pelaksanaan aqiqah kepada pihak ketiga?

Boleh dan hukumnya harus bagi kita untuk mewakilkan ibadah qurban mahupun aqiqah kepada pihak lain.

10.11.10

UNDUR

Datuk Zaid Ibrahim mendesak DSAI dan Azmin Ali berundur daripada PKR kerana kedua-duanya disifatkan sebagai segala punca masalah.
Tak taulah sama ada saya mahu bersetuju atau tidak dengan desakan ini, sebab saya bukan ahli politik!