Budak-budak
tu memang tak minat belajar. Itu rungutan cikgu yang kadang-kadang dapat kita dengar.
Kalau dah tak
minat belajar, macam mana nak diajar?
Siapa yang patut menarik minat murid supaya belajar. Siapa lagi kalau
bukan cikgu? Kalau bukan kepada murid, kepada siapa lagi yang hendak cikgu
sampaikan pengajaran?
Cikgu kena
cari jalan, kena ada cara supaya murid berminat subjek yang cikgu ajar. Memang kena cari cara nak pupuk minat
budak-budak tu.
Kalau tidak,
siksalah cikgu. Nak mengajar bukan setahun dua, berpuluh-puluh tahun.
1.Kaitkan Dengan Murid:
Kalau budak-budak tanya, “Kenapa saya belajar
perkara ni cikgu?”. Dan cikgu pun jawab, “kerana saya suruh awak belajar,
awak kena belajarlah!”. Jawapan macam
tu akan mengikis kewibawaan cikgu!. Pentingnya subjek yang cikgu ajar tu kena
kaitkan dengan kehidupan budak-budak tu. Biar mereka tahu apa gunanya untuk
kehidupan mereka. Mengajar Matematik, Sejarah, Geografi dan lain-lain kena
kaitkan apa yang diajar tu dengan gunanya dalam kehidupan mereka tu.
2.Kaitkan Dengan Cikgu:
Cikgu kena pandai bercerita. Kaitkan subjek dengan
cerita atau kehidupan cikgu sendiri. Budak-budak suka dengar cerita. Memang
cikgu kena kreatif. Macam mana nak masukkan cerita dalam subjek matematik?
Memang kena kreatif.
(Saya dulu mengajar, Kesusasteraan, BM, Pendidikan
Seni, Sejarah, Geografi dll, taklah susah nak bercerita!)
3. Kecindan Cikgu:
Cikgu pun kena ada unsur kecindan (ceria, seronok,
kelakar) juga. Tapi kena pandai gunakannya berpada-pada.
Jangan pula sampai jadi badut. Nanti hilang fokus. Taklah cikgu rasa stress
atau letih melayan budak-budak tu. Kalau cikgu seronok, tahap minat akan meningkat bersama-sama dengan
minat budak-budak tu juga. Kan bagus,
bila selesai belajar setiap hari, cikgu pulang ke rumah pun dengan rasa ceria.
4. Senyumlah, Cikgu.:
Kita boleh tersenyum bila kita rasa seronok.
Kadang-kadang ketika mengajar, saya pun
serius juga. Tapi saya akan senyum semula bila ada pelajar saya bertanya
kalau-kalau mereka telah membuat saya marah atau ada perbuatan mereka yang saya
tak suka. Budak-budak juga boleh menduga perasaan kita.
5. Ketawalah, Cikgu:
Cikgu pernah ketawa dalam kelas?. Saya akan ketawa
kalau saya rasa saya patut ketawa. Bukan ketawa seorang diri. Ketawa
bersama-sama pelajar saya. Kadang-kadang cikgu tension dan budak-budak juga
tension. Untuk baiki keadaan, apa salahnya sesekali ketawa bersama
pelajar. Ini pun kena kreatif juga. Buka
tiba-tiba ketawa tak tentu pasal!
Benda-benda macam ni nampak macam
remeh-temeh saja. Tak diajar pun masa ikuti kursus perguruan dulu. Tapi saya rasa, sekurang-kurangnya boleh bantu
tarik minak budak-budak tu. Dan
kadang-kadang, boleh timbulkan minat cikgu juga. Timbul rasa seronok. Semakin
cikgu rasa ceria masa mengajar, semakin minatlah budak-budak tu. Dan bila pulang ke rumah, cikgu akan rasa seronok mengingat
kembali apa yang telah berjaya cikgu capai di sekolah tadi.
Selamat mengajar, cikgu!
4 comments:
salam pagi rabu cikgu mantan ittewww..
en-me,
salam... terima kasih...
saya mengajar add math secara santai..selalu buat lawak..nampak budak nya menunjukkan minat, tapi dari segi pencapaian tak menaik lagi
Thoughtful blog, thanks for sharing.
Post a Comment