13.5.10

YONGBO

Menjelang perlawanan separuh akhir  Badminton Piala Thomas 2010  - China menentang Malaysia, jurulatih China, Li Yongbo berkata:

"Keseluruhan pemain (persaorangan) Malaysia sudah tua, mereka terlalu mengharapkan Lee Chong Wei untuk memenangi semuanya.

"Pemain seperti Wong Chong Hann atau Hafiz tidak boleh lagi diharap, manakala pemain muda mereka pula tidak mencapai standard yang meyakinkan".

Apakah kata-kata ini sebagai satu "perang psikologi" atau juga satu provokasi. Atau memang benar kata-katanya itu?


4 comments:

orang muo said...

ternyata kenyataan jurulatih cina itu memang ada kebenarannya.. malaysia perlu mencari pelapis seramai mungkin.. harap2 team malaysia mampu menewaskan cina..keputusan luar biasa jika mal menang..

LaNuNsepet said...

CIKGU... SAYA ADA BG AWARD HARI GURU KAT CIIKGU... SILA TUNTUT DI BLOG SAYA YAR.. KALU SUDI.. GRABYE

Cikgu Chun said...

Saya setuju dengan kata2 Yong Bo tu. Memang Malaysia hanya mengharapkan Datuk LCW sahaja...sedangkan yang lain masih belum mencapai standard selain yang sudah tua. Kita masih belum mempunyai pelapis yang boleh menggantikan LCW dan yang mencapai standard.

Idris Talu said...

Biasanya dalam mengatur perancangan jangka pendek dan jangka panjang, kita perlukan pelbagai strategi, ada SWAT, ada TOWS dan bermacam-macam nama lagi.

Fungsi pandangan atau pendapat orang lain, baik dia kawan mahu pun lawan, boleh dibaca sepintas lalu sahaja, kalau kita percaya cakap mereka, lebih baik kita letak jawatan. Kata aruah Pak Sako, orang macam tu tidak ada "batu".

Elok sangat kita cari buku-buku karangan aruah Dr Ishak Haji Muhammad, baca dan fahami falsafah perjuangannya, supaya jika kita berjaya, kita adalah kita, bukan jadi pak turut sesiapa pun.