31.7.10

Berbalas Pantun Sahabat Facebook


 Sebagai penghargaan kepada sahabat-sahabat facebook mantan yang sudi berpantun bersama mantan, dimuatkan pantun mereka itu dalam posting mantan kali ini...


A Wahab Taha ‎:
Baik bergalas baik tidak,
Buli-buli bertali benang,
Baik berbalas baik tidak,
Asal budi sama dikenang.

Tali benang bergulung-gulung
Buat mengikat buah ketapi
Budi baik rasa nak junjung
Tetap dikenang sampai ke mati
 budi baik rasa nak junjung,
tetap dikenang sampai kemati,
orang kita suka disanjung,
budi bahasa tolak ketepi..
 buah berangan dimakan pagi
makan bersama ubi kayu
budi jangan tolakke tepi
bukan itu adat melayu
budi jangan tolak ketepi,
bukan itu adat melayu,
marilah kita bersatu hati,
barulah melayu akan maju..
kain dibuat baju melayu
jahit sahaja jangan disulam
kalau kita inginkan maju
berpadulah atas landas islam
saya setuju pendapat saudara,
islam adil kepada semua,
jika kita lalai dan alpa,
rujuklah alquran dan amalkannya..
isi bemban ke dalam bakul
muatan perahu belum sarat
al-quran bersama sunnah rasul
pegangan kita dunia akhirat
apkah maksud isi bemban,
muatan perahu belum sarat,
Quran dan sunnah jadikan amalan,
Akan selamat dunia akhirat..
apa diharap pada harta
sampai ajal tidak berguna
berbuat baik amalan kita
jika dijunjung lagi bermakna

harimau mati meninggalkan belang,
manusia mati meninggalkan nama,
biar kita tidak dijulang,
Asalkan kita berakhlak mulia..
letak gelas dalam dulang
gelas beli di kedai papan
isi dengan air serbat
biar nama tidak dujulang
budi baik umpama intan
...diingat orang sepanjang hayat  
Yang naik padi,
Yang sudah baja,
Yang baik budi,
Yang indah bahasa.
sultan Mahmud mangkat dijulang
sehingga kini masih dikenang
biar kita tidak dijulang
namun jasa tetap terkenang..

Yusof Sipan
Sehingga kini masih dikenang
Sejarah lama jadi ingatan
Namun jasa tetap dikenang
Emas perak bukan gantian

 terbang malam sikunang-kunang,
mari hinggap atas dahi
bukan saja jasa dikenang
mengharap redha dari Ilahi

Yusof Sipan
Mari hinggap di atas dahi
Jika memegang berhati-hati
Mengharap redha dari Ilahi
Sebagai bekalan di akhirat nanti
 jika memegang berhati-hati
kalau terlepas terbanglah ia
sebagai bekalan di akhirat nanti
agar mendapat balasan syurga

Yusof Sipan
Kalau terlepas terbanglah ia
Terbang rendah di rumah cik nyonya
Agar mendapat balasan syurga
Bahagia hidup selama-lamanya
pergi cari di rumah cik nyonya
ramai-ramai berjalan kaki
bahagia hidup selama-lamanya
itulah bahagia yang hakiki

Yusof Sipan
ramai-ramai berjalan kaki
orang desa asyik bertani
itulah bahagia yang hakiki
menjadi impian setiap insani
orang desa asyik bertani
sebidang tanah ditabur budi
menjadi impian setiap insani
mudah-mudahan kekal abadi
pulau pandan jauh ke tengah,
gunung daik bercabang tiga;
hancur badan dikandung tanah,
budi yg baik dikenang juga..

Yusof Sipan
sebidang tanah ditabur budi
jerat di paya siapa yang punya
mudah-mudahan kekal abadi
di akhirat bahagia selama-lamanya

Yusof Sipan
gunung daik bercabang tiga
pokok rendah si daun palas
budi yg baik dikenang juga
tidak pernah minta dibalas
jerat di paya siapa yang punya
mangsa belum lagi bersua
di akhirat bahagia selama-lamanya
di dunia hanya sementara jua

 Yusof Sipan
mangsa belum lagi bersua
monyet tua makan kelapa
di dunia hanya sementara jua
sentiasa beringat janganlah alpa
monyet tua makan kelapa
bergincu dibibir kelihatan jelita
sentiasa beringat janganlah alpa
kepada yang Esa bertawakallah kita
 hari-hari jalan di titi,
jgn lupa kita akan mati.
ke universiti nak ambil degri,
jika blm sedar ingatlah diri.

Yusof Sipan
bergincu di bibir kelihatan jelita
bangun pagi rasa bahagia
kepada yang Esa bertawakallah kita
Yang layak disembah hanyalah DIA

Yusof Sipan
jgn lupa kita akan mati.
jgn terleka walau sekali
jika blm sedar ingatlah diri
agar bersedia utk 'kembali'

 jika terlena walau sekali
elakkan dari bersandar dibesi
agar bersedia untuk kembali
meniti lalu ke syurga firdausi

Yusof Sipan
elakkan dari bersandar di besi
tapi jangan sampai tertiarap
meniti lalu ke syurga firdausi
rasa tak layak namun mengharap
Jangan nanti sampai tertiarap
jika luka segera dirawat
rasa tak layak namun mengharap
segera bertaubat usahlah lewat

29.7.10

Politik, Cikgu!

Cikgu-cikgu ada  masa nak berpolitik?

27.7.10

WAMBUT KERINTING

Gambar Kiri: Cucu Mantan - Ina
Gambar Kanan : Anak Cikgu Jane. Dari blog: Cikgu Jane.  http://janelabu.blogspot.com/

26.7.10

KERINTING ORI

Gambar Kiri: Cucu-cucu Mantan - Husnina & Uquail.
Gambar Kanan : Anak Cikgu Jane. Dari blog: Cikgu Jane.  http://janelabu.blogspot.com/

22.7.10

The chicken, researchers say!

Which came first, the chicken or the egg? The chicken, researchers say!

By Michael Sheridan DAILY NEWS STAFF WRITER
Wednesday, July 14th 2010, 12:18 PM 

University of Warwick Professor Mark Rodger and Dr. David Quigley, who helped develop the study, say chickens came before the egg, answering an age old question.

It's a question that has plagued man for centuries: Which came first, the chicken or the egg? Well, scientists in England say they've found the answer: The chicken! 

Researchers wrote in a recently published report that it all comes down to one protein - ovocledidin-17 - which helps in the formation of the egg's hard shell.

This essential ingredient in the formation of the egg can only be produced inside a chicken, scientists from universities in Sheffield and Warwick concluded. 

"It had long been suspected that the egg came first, but now we have the scientific proof that shows that in fact the chicken came first," said Dr. Colin Freeman, of Sheffield University's Department of Engineering Materials, London’s Daily Mail reports. 

While scientists feel this discovery answers an age-old question, it could have practical uses, as well. "Understanding how chickens make egg shells is fascinating in itself but can also give clues towards designing new materials and processes," said another Sheffield University researcher, Professor John Harding. 

"Nature has found innovative solutions that work for all kinds of problems in materials science and technology," he said. "We can learn a lot from them."

20.7.10

16.7.10

Tetek/buahdada/payudara: Iklan


Orang Utan ada banyak anak yang nak diberi susu. Tapi orang utan taklah perlukan tetek yang gebu nak bagi susu pada anak-anak. Yang penting, putingnya. Tak perlu tetek yang gebu seperti payudara wanita.
Tapi tetek/ buahdada/ payudara wanita, bukan saja  ada puting, tapi ada bentuk yang gebu membesar di sekeliling putingnya. Puting tu  pentinglah untuk anak menyusu. Tapi apa pula gunanya bahagian lain yang gebu tu?
Banyak bahagian tubuh yang Allah jadikan berpasangan. Mata, telinga, lubang hidung, tangan, kaki, buah pinggang, testikal,  payudara dan lain-lainnya. Tentu ada hikmahnya Allah jadikan berpasangan demikian.
Apabila bahagian-bahagiaan tubuh yang dijadikan berpasangan itu nampak seimbang, sekata atau semitrikal, mungkin itu dapat menggambarkan kesempurnaan dari segi fizikal dan kesihatan.
Ahli psikologi kata,  payudaranya  seimbang dan semitrikal, dipunyai oleh wanita yang lebih subur. Barangkali itu secara semulajadinya yang menyebabkan lelaki teruja tertarik kepada payudara wanita.
Orang utan jantan tak dapat nak gunakan ukuran simetrikal bagi menilai kesuburan  orang utan betina kerana teteknya tidaklah gebu malah dilindungi bulu tebal.
Tetapi payudara wanita tak ditutupi bulu. Jadi dapatlaah dibuat andaian awal berkenaan kesuburan wanita yang memilikinya. Dan juga mudahlah dinilai  payudara itu seimbang, simeterikal atau tidak (tak kiralah sama ada saiznya besar atau kecil).  
Payudara sebenarnya  semacam iklan kesuburan untuk maklumat kepada orang lelaki. Mungkin juga menjadi penanda untuk memberitahu waktu subur atau tidak.
Allah telah mencipta pertumbuhan payudara wanita sesuai dengan keperluan masa dan fizikal mereka.  Mungkin juga terdapat hikmah dan kegunaan-kegunaan yang lain.
Yang penting, kaum lelaki kena hormat ciptaan Allah itu.

15.7.10

KELOMPOK


Bukan mudah kelompok-kelompok Melayu di Malaysia, bersatu-padu.
Berpuluh-puluh  tahun bermusuhan:  dendam kesumat, sumpah seranah, ejek-mengejek, tuduh-menuduh, serang-menyerang, tohmah-mentohmah, tentang menentang, dan pelbagai lagi atas nama permusuhan.
Persepsi buruk yang ditanam, tanggapan buruk   begitu kronik,  begitu lama berbanir menjadi  sindrom kepercayaan.  Memang amat sukar dikikir.
Pernah ada percubaan dan usaha bersatu-padu: tetapi  dihina, dicerca, ditohmah, dimomok sehodoh-hodohnya.  Maka gagal.
Kini ada lagi gelombang hasrat untuk kelompok-kelompok  Melayu bersatu padu. Didoakan semoga berjaya.
Semoga tidak akan menjadi tsunami pemusnah harapan.
Bersatu-padulah kelompok-kelompok Melayu!

Jika tidak: Nanti LAYU!

10.7.10

Faedah Peperiksaan


Dalam sistem pendidikan yang berorientasikan peperiksaan, terasa seolah-olah   murid-murid tidak dapat menikmati kegirangan zaman kanak-kanaknya. Namun itulah pengorbanan yang terpaksa dilalui oleh murid-murid.

Dengan garispanduan yang wajar, guru dan murid akan bersama-sama mendapat manfaat daripada   peperiksaan. Matalamat peperiksaan ialah ia bertujuan untuk mencapai kecemerlangan dan akan memberikan halatuju bagi guru dan murid. Murid-murid akan lebih fokus kepada pelajaran dan ini akan memudahkan guru menyampaikan pelajaran.

Situasi dan persekitaran sekolah akan menjadi lebih tenteram jika pelajar benar-benar dapat memahami apa yang diajar oleh guru. Waktu pembelajaran dalam bilik darjah dapat dimanfaatkan sepenuhnya dan tidak memberi ruang berlakunya kes salahlaku.

Murid-murid juga akan mempunyai motivasi diri yang tinggi dengan adanya peperiksaan. Ganjaran yang mereka perolehi selepas peperiksaan akan membina pertandingan yang sihat. Murid-murid akan berusaha bersungguh-sungguh dan guru akan sentiasa mencari jalan untuk menyampaikan pelajaraan dengan lebih kreatif.

Seluruh tujuan pembelajaran akan menjurus untuk mendapatkan ilmu. Jika belajar tidak didesak untuk menghafal, murid-murid akan bersikap sambil lewa. Apabila murid-murid dimotivasi untuk mencapaai gred yang baik dalam peperiksaan, murid-akan berusaha bersungguh-sungguh dan akan lebih menghargai ilmu dan proses mendapatkannya.

Gred yang baik akan menjamin kesenangan hidup pada masa akan datang. Pencapaian yang cemerlang akan membuka peluang mereka untuk melanjutkaan pelajaran atau mendapatkan pekerjaan yang baik.

Jika peperiksaan dilaksanakan dengan betul, ia akan memberi faedah kepada pelajar, guru dan ibu-bapa. Halatuju yang jelas seperti ini akan membantu semua pihak yang terlibat lebih fokus kepada pencapaian yang ditetapkan. Dengan demikian akan menggalakkan koloborasi antara semua pihak,  menjadikannya suatu usaha dan tujuan bersama.

Individu Itu Unik


Kanak-kanak tampaknya riang  gembira berkejar-kejaran bersama rakan-rakan di sekolah. Tetapi pada masa yang sama mereka juga menghadapi ancaman stres!. Stres boleh berpunca daripada masalah keluarga, isu buli, malah daripada sistem pendidikan sendiri!
Tanpa kendalian yang wajar, sistem pendidikan yang berorientasikan peperiksaan akan membawa bersamanya rasa stres berpanjangan dan kesan negatif kepada kehidupan kanak-kanak.
Yang dipentingkan dalam sistem pendidikan berorientasikan peperiksaan adalah pencapaian gred. Murid yang mencapai gred yang baik akan disanjung, yang gagal pula akan keciciran. Yang gagal akan mengundang rasan rendah estim kendiri dan  rasa terpencil. Ini secara tidak lansung membina jurang pencapaian antara murid.

Kelihatanya, murid yang mendapat gred yang rendah tidak setaraf untuk besama rakan-rakan yang berjaya.

Sistem sebegini seolah-olah memaksa murid menerima dan menghafal apa sahaja yang diajar supaya nanti dapat dimuntahkan dalam dewan peperiksaan. Ini mungkin mudah bagi sesetengah murid, namun menjadi amat sukar bagi sesetengah murid yang lain, lebih-lebih lagi bagi murid-murid jenis “hands-on”.

Ketidakupayaan untuk bersaing hanya akan menimbulkan rasa malu dan kecewa. Lebih malang dan memberi impak negatif kepada kehidupan jika mereka diejek oleh rakan-rakan sebaya.

Banyak masa perlu diperuntukan jika mahu cemerlang dalam pelajaran. Mereka kehilangan kecerian kehidupan zaman kanak-kanak. Mereka kurang bersama rakan sebaya. Mereka kehilangan peluang untuk mempelajari kemahiran-kemahiran sosial yang penting untuk melangsungkan kehidupan pada zamannya.

Apabila sistem pendidikan menetapkan objektif untuk mencapai gred yang tinggi dalam peperiksaan, makaa aktiviti-aktiviti lain akan dikorbankan. Guru-guru cenderung mengurangkan aktiviti ko-kurikulum seperti sukan, dan tidak menggalakkan aktiviti-aktiviti yang kreatif.

Sepatunya pelajar-pelajar digalakkan untuk menjalani lebih banyak aktiviti kokurikulam sebagai suatu cara untuk melepaskan rasa stres selepas belajar.

Sistem pendidikan berorientasikan peperiksaan memang kelihatannya mempunyai matalamat yang murni. Namun implementasinya perlu dilaksanakan dengan teliti supaya tidak memberikan kesan negatif kepada kehidupan murid.

Perlulah difahami bahawa setiap individu murid adalah unik, sebahagianya mungkin cemerlang dalam bidang akademik, sementara yang lainnya boleh berjaya dalam bidang “hands-on”.

6.7.10

Sebabnya Sangat Jelas: Sistem Pendidikan



Walaupun negara ini relatif kecil, Finland ialah pusat  dan pejabat pembangunan teknologi Nokia - bersama-sama dengan 800 syarikat teknologi tinggi lain. Sebahagian kecanggihan dan kepakaran teknologi Finland melimpah ke negara jirannya, Rusia.

Finland  yang terletak tidak  jauh dari lingkaran Kutub Utara, dianggap sebagai satu daripada tiga negara  yang paling kompetitif di dunia.   

Sebabnya sangat jelas:  sistem pendidikannya. 


Kerajaan Finland melakukan banyak perkara bagi pembangunan pelajar-pelajarnya. Pelajar-pelajar sentisa sibuk mengikuti dan melaksanakan progam pendidikan. Namun, pada masa yang sama, tidak ada peperiksaan  kebangsaan atau  ujian akhir tahun. Yang ada hanyalah   penilaian yang berterusan, - iaitu gabungan antara  ujian bulanan dan penilaian guru.

Finland memastikan bahawa semua murid  disediakan  makanan percuma di sekolah. Mereka diberi subsidi kos pengangutan untuk kesekolah atau pergi melaksanakan program sekolah. Kerajaan Finland menganggap bahawa ini adalah sebahagian daripada keperluan dan proses  pendidikan.  


Dari segi pengurusan disiplin pelajar, tidak akan ada pelajar yang akan dibuang sekolah. Penekanannya ialah kepada “penyelesaian hingga ke akar-umbi” jika timbul sebarang masalah disiplin pelajar.
Hanya 15 peratus permohonan untuk menjadi guru yang diterima. Hanya yang mempunyai ijazah peringkat Master diterima menjadi guru.  Secara berterusan, guru-guru dihantar berkursus  pada waktu cuti panjang bagi mempertingkatkaan pengetahuan dan kemahiran mereka.

Sistem pendidikan Finland berfokus pada keperluan pelajar dan menolak sistem pengasingan pelajar mengikut  kebolehan.   Dengan demikian, akan mengurangkan jurang pendidikan antara "yang berada " dan “tidak berada”   dan mempertingkatkan  tahap prestasi  pencapaian pelajar dan orang dewasa secara lebih menyeluruh.

3.7.10

KELIRU....KELIRU....

Apabila UPSR diuar-uarkan nak mansuh, ramai yg dah beri pendapat. Macam-macam. Ada setuju, ada tak setuju. 

Dan yg teruknya, ada yang keliru.

Ibu bapa ramai keliru. 
Tak ada UPSR, macam mana nak ke asrama penuh? 
Tak ada periksa, nanti budak-budak tak belajar. Main saja. Tengok tv saja. Dekat SPM, baru nak pegang buku.

Yang nak  lihat ke depan kata, nanti ramai yang cicir, ramai penagih dadah, mat rempit, buang anak dan macam-macam jenayah lagi.

Wah, hebatnya kepekaan mereka tentang UPSR ni. Prihatin singguh.  Yelah, UPSR ni isu besar. Itu bukti   mereka peka. Maklumlah masa depan anak-anak. Besarnya harapan  pada UPSR ni! Seolah-olah seluruh masa depan anak mereka ini bergantung pada UPSR.

Kalau tak ada periksa,  nanti cikgu tak beri perhatian. Mengajar sambil lewa.
Ada yang kata, nanti tak ada lagi kelas tambahan. Tak ada lagi program motivasi. Tak ada program kaunseling. Tak ada lagi program sembahyang hajat masa nak periksa.

Nanti, bukan sahaja budak-budak yang ponteng, cikgu juga ponteng. Gurubesar pun tak kisah.

Yang buka kelas tuisyen juga bimbang hilang pendapatan.
Yang tulis dan jual buku latihan dan bahan rujukan peperiksaan juga bimbang akan kurang fulus.
Yang banyak dapat duit anjur program motivasi belajar dan peperiksaan juga bimbang, perkhidmatan tak diperlukan.

Alahai! ramainya yang bimbang. Banyaknya fikiran negatif. 
Sesetangah orang politik, yg suka membangkang,  menyemarakkan  kebimbangan yang negatif ni.

Menghapuskan UPSR, bukan bermakna menghapuskan sistem peperiksaan di sekolah!. Ini yg ramai tak faham....Bukannya tak periksa....

Hapus UPSR bukan bermakna budak-budak tak belajar, guru-guru tak mengajar! 
Tak ada UPSR, bukan bermakna budak-budak tak boleh ke asrama penuh. 
Tak ada UPSR bukan bermakna budak-budak akan berhenti belajar.

Kenapa tak boleh terus pergi tuisyen?. Keapa tak boleh terus adakan program motivasi?. Boleh terus beli buku dan bahan  rujukan tambahan.

Ada UPSR pun, bukan boleh halang budak-budak nak merempit, ponteng, hisap rokok.

Inilah agaknya, feedbak dan public opinion yang diharapkan.. Yelah...setiap orang berhak memberikan pendapat masing-masing.

Nanti adalah sistem peperiksaannya! Ramai cerdik pandai yang sedang berusaha memperbaikinya....

UPSR bukan segala-galanya.....

FORMAT BARU UPSR?

Apakah ini yang akan menjadi kandungan peperiksaan sekolah kebangsaan menggantikan UPSR?:-

1) Pentaksiran sekolah
2) Pentaksiran pusat 
3) Peperiksaan pusat 
4) Pentaksiran aktiviti jasmani dan kokurikulum 
5) Ujian psikometrik 

Termasuk :-
6) Ujian PAFA 
7) Ujian PEKA 
8) Ujian Lisan B.Melayu 
9) Ujian Lisan B.Inggeris 

Termasuk juga Ujian Lisan (pilihan):-
10) Ujian Lisan B.Cina 
11) Ujian Lisan B.Tamil 
12) Ujiuan Lisan B. Arab 
13) Ujian Lisan B. Bumiputera

1.7.10

Bandingkan



Barangkali tulisan di bawah ini dapat menambah pengetahuan kita tentang sistem pendidikan. Boleh juga dijadikan perbandingan dengan sistem pendidikan di Malaysia.


By Tom Burridge
BBC World News America, Helsinki

Last year more than 100 foreign delegations and governments visited Helsinki, hoping to learn the secret of their schools' success.

In 2006, Finland's pupils scored the highest average results in science and reading in the whole of the developed world. In the OECD's exams for 15 year-olds, known as PISA, they also came second in maths, beaten only by teenagers in South Korea.

This isn't a one-off: in previous PISA tests Finland also came out top.

The Finnish philosophy with education is that everyone has something to contribute and those who struggle in certain subjects should not be left behind.

A tactic used in virtually every lesson is the provision of an additional teacher who helps those who struggle in a particular subject. But the pupils are all kept in the same classroom, regardless of their ability in that particular subject.

Finland's Education Minister, Henna Virkkunen is proud of her country's record but her next goal is to target the brightest pupils.

''The Finnish system supports very much those pupils who have learning difficulties but we have to pay more attention also to those pupils who are very talented. Now we have started a pilot project about how to support those pupils who are very gifted in certain areas.'' .

Late learners
According to the OECD, Finnish children spend the fewest number of hours in the classroom in the developed world.

This reflects another important theme of Finnish education.

Primary and secondary schooling is combined, so the pupils don't have to change schools at age 13. They avoid a potentially disruptive transition from one school to another.

Teacher Marjaana Arovaara-Heikkinen believes keeping the same pupils in her classroom for several years also makes her job a lot easier.

''I'm like growing up with my children, I see the problems they have when they are small. And now after five years, I still see and know what has happened in their youth, what are the best things they can do. I tell them I'm like their school mother.''

Children in Finland only start main school at age seven. The idea is that before then they learn best when they're playing and by the time they finally get to school they are keen to start learning.

Less is more
Finnish parents obviously claim some credit for the impressive school results. There is a culture of reading with the kids at home and families have regular contact with their children's teachers.

Teaching is a prestigious career in Finland. Teachers are highly valued and teaching standards are high.

The educational system's success in Finland seems to be part cultural. Pupils study in a relaxed and informal atmosphere.

Finland also has low levels of immigration. So when pupils start school the majority have Finnish as their native language, eliminating an obstacle that other societies often face.

The system's success is built on the idea of less can be more. There is an emphasis on relaxed schools, free from political prescriptions. This combination, they believe, means that no child is left behind.