24.7.08

MASUK SEKOLAH


Hari ini saya “masuk semula” sekolah, selepas setahun lebih tidak mengajar (kerana tamat perkhidmatan / bersara). (1

Skim KGSK (Kumpulan Guru Simpanan Kebangsaan) memberi peluang saya mengajar semula secara sambilan, dari sehari ke sehari mengikut keperluan sekolah. (2

Gembira berhadapan dengan pelajar-pelajar. Saya memang suka mengajar. Lebih gembira lagi jika perkara yang diajar itu dapat difahami oleh pelajar. Biarpun sedikit demi sedikit, itulah kepuasan bagi seorang guru. (3

Pengalaman lalu, mengajar selama 31 tahun amat membantu. Menyesuaikan diri dengan persekitaran sekolah, pembelajaran, murid dan guru menjadi mudah dan pantas. (4

Ini juga menambah pengalaman yang sedia ada. (5

Selepas berakhirnya waktu pembelajaran pada hari pertama “masuk semula” persekolahan, banyak yang meransang minda saya. (6

Pelajar-pelajar ini, anak-anak nelayan, boroh dan pekerja kampung memang memerlukan perhatian. Jika tidak mereka akan ketinggalan. (7

Saya kagum dengan kegigihan guru-guru melaksanakan pelbagai program kecemerlangan untuk membantu mereka ini. Biarpun kemajuannya perlahan, tetapi tidak ada erti putus asa. (8

Saya merasa terkilan kerana apa yang diajar pada hari ini tidak dapat dipelajari oleh semua. Sebahagiannya tidak hadir ke sekolah. (9

Saya terfikir, ruginya anak-anak ini kerana setiap hari ada sahaja pelajar yang tidak hadir. (10

Apakah sebabnya? Banyak yang boleh diduga, tetapi tidak semuanya betul:

- sekolah tidak penting?

- malas?.

- bekerja membantu keluarga?

- ponteng?

- takut dihukum?

- tidak ada wang tambang?

- bosan?

- putus asa?

- disiplin?

..................dan banyak lagi…

Sesuatu perlu dilakukan…(11


No comments: