12.1.09

GAZA: APAKAN DAYA, MAMPUKAH ANDA?

KEMANUSIAAN
Ini tulisan saya yang pertama berkaitan tragedi di Semenanjung Gaza. Sama ada saya menulis atau pun tidak, saya tidak akan mampu untuk mengubah keadaan. Bukan saya tipis rasa kemanusiaan, tetapi apalah kuasa yang saya ada.

GAZA
Sudah hampir tiga minggu saya mengikuti berita dan komentar berkaitan tragedi di Palestin. Terbaur perasaan sedih, simpati, kasihan, ngeri, benci, geram, marah.

GHAIRAH
Agensi berita di seluruh dunia amat gairah memaparkan berita tragis (dijadikan sensasi, hangat dan barangkali juga mempunyai peluang komersil) itu. Apabila kegairahan beransur hilang, pemberitaan tentangnya menjadi pudar, meskipun keganasaan terus berlaku dan mangsa terus menderita sepanjang hayatnya.

DAYA
Apalah daya saya. Jika berdoa, saya doakan, jika solat hajat, saya sertai juga, jika boikot barangan israel dan sekutunya, amerika; saya boikot juga. Jika orang boleh menderma mengisi tabung, saya juga boleh. Jika diminta memberi sokongan moral, saya sokong juga. Itulah yang terdaya.

IRONIS
Ironisnya, 300 juta bangsa Arab di 32 buah negara tidak bersatu, tidak peduli, membiarkan bangsanya dihancurlebur, dihirup darah mereka oleh nafsu serakah puak zionis. Apakah ini memang semulajadi watak bangsa Arab ini? Sudah tentu, amerika dengan senyum sinis melihat kebaculan dan kecutnya bangsa Arab ini.

KAGUM
Kagum saya dengan tindakan berani Venezeula mengusir duta israel dan kakitangan kedutaan israel di Venezeula sebagai tanda protes tindakan puak zionis itu.

STRATEGI
Barangkali, Palestin tidak akan mampu melawan dengan senjata. Justeru perlu ada strategi “lain”. Perang Saraf dan Melumpuhkan Ekonomi Israel (oleh semua yang tidak bersetuju dengan keganasan israel) barangkali boleh memberi tekanan.

SUN TZU
Beberapa tahun yang lalu saya pernah membaca buku Sun Tzu The Art Of War. Sebuah buku yang berkaitan dengan Falsafah, Strategi dan Taktik Klasik peperangan orang-orang cina (dahulu) menentang musuh-musuhnya. Antaranya dikatakan bahawa, jika musuh sedang ghairah menyerang, yang diserang tidak dapat menyaingi kekuatan musuh, gunakan strategi lain untuk melumpukan musuh yang sedang ghairah itu.

Hanya Allah Maha Mengetahui.

1 comment:

chehassan said...

Saya rasa kita perbaik tempat kita dulu. Setiap hari ada mangsa bunuh. Takda sapa peduli. Mcm alah bisa tegal biasa jer... Simpati tu tetap ada dan berdoa agar segalanya kembali pulih.