30.3.09

Camne yek, ok x?


Dulu penah aku bgitau kengkawan aku ( tentu cikgu sazili masih ingat). Aku nak blajar tulis mcm diorang tulis kat blog. Bhs yg simple je. Klu aku slalu tulis serius je, orang boring lak.

Nilah nak cuba. Rasa ni mcm tulisan paling susah aku nak tulis. Bkn susah je, ta p bucuk n hancing lagi.

Aku nak cita psl beza lelaki n pompuan lah. Ko sema taulah ape bezan dia. Fizikal dah tentu ko tau beza punya.

Ta p yg aku na cita bkn beza fizikal ta p beza camne lelaki n pompuan “buangin” dan “mbeser”. Tapi aku nak fokus tang bunyi buangin n mbeser tu ajelah. Bunyine je tau!

Orang lelaki klau nak buangin tu x kira tempat. Lepas je. X kisah beso mana bunyi dia. Lepas je mrata2. Bot sana, pet sini, broot sana, pet-pet sini ke x kisah. Ada bunyi pnjng. Ada bunyi pendek. yg bunyi nyaring n serak-serak bash pun ade.

Masa skolah dulu aku blaja sains. Kata cikgu, bunyi terhasil sbb ada getaran. Byangkan camne getarnya tmpat kuar si buangin tu.

X kisah punya, Bau jgn kira. Orng len X suka tutup idung lah. Larila jauh2. X kiralah bau apepun, bau longkang ke, bangkai ke, petai ke, tempoyak ke… jgn peduli. Asal lepas, lega.

Orng pompuan lain. Beza tau. Terasa nak buangin kena kontrol abisss. Malu klau dngar bunyi. Kena kontrol getarnya tu. Mesti senyap betui2. bunyi cam tayar basikal pancit pun x leh. Bau dia ja d misteri, w/pun baun dia sama je cam orng lelaki punya. X mcm llaki, pompun mmng X suka brtrustrang. Diam2 je. selamber je…senyum simpul je. Jgn pulak nnti ada yg tuduh-menuduh. Ko tau tak, ada pompuan yg x pernah ada bunyi buangin tu, seumur idup. Kontrol habis. Kurang dahh 1 nikmat.Ta pi kalu masa sorang2 tak taulah. Lepas geram juga gaknya. Bila lepas geram sesekali tu, bosalah bunyinyo.

Maafla klu korang x fahan aku tulis ni.

Lagi 1, cite psal mbeser lak. Ni lagi lah bnyak jugak beza dia. lelaki n pompuan mmng x same. Tempat kuar lain, bunyi lain, getar lain. Malas la aku nak cita bab bunyi n getarnye tu. korang pikirla sendiri. Bukan korang x tau camne…

Kalau kengkawan aku kat dbp tu tau aku tulis camni, sampai mati aku kena kutuk…

16 comments:

en_me said...

hmmmm..

cilibo said...

he he he...tak leh bayang saya kalau jumpa cikgu wahab..cikgu cakap macam ni..sebelah tu pulak jufiza..anak cikgu,....he he he..

datukY said...

cikguWahab, sya kalu kat umah tu, kekdg mmg sengaja diterankan sikit supaya bunyinya lebih kuat...hehehe, is3 kata, abahnya kalau kat umah takde keje lain! Betul la, org pompuan ni mmg malu sgt dan pantang kalau bab buangin ni sampai berbunyi....

Cikgu Wahab (simantanguru) said...

en_me,

pot..pot

Cikgu Wahab (simantanguru) said...

cilibo,

pret...pret...

Cikgu Wahab (simantanguru) said...

datukY,
bot..bot..

Anonymous said...

eeeeeeee teruknya cikgu W, cerita pasal kentut? ki ki ki kih kelakar betul

Cikgu Wahab (simantanguru) said...

Anonymuos,

Pot, preeet, pret, poot...

Cikgu Wahab (simantanguru) said...

Kawan-kawan bloggers sekalian,

Saja je ..sesekali..nak santai-santai...sorry la...

Rosnah said...

kuang!kuang! buang angin la...kenapa di istillahkan ken tut oleh orang melayu.. mungkan ZAABA ada jawapan eik..

datukY said...

... mungkin diambil dr perkataan (dr kamus dewan);kentut-kentut sj tumbuhan (pokok renek), sekentut, Saprosma glomerulatu.

betul ke ek?

Cikgu Wahab (simantanguru) said...

Rosnah,
mungkin ada kaitan dgn bunyinya tu.. tot..tot..

Cikgu Wahab (simantanguru) said...

DatukY,
Saprosma?. Ha tu ada kaitan dgn bunyinya la tu. pros...pros...

DatukY boeh buat kajian saintifik ttg kandungan gasnya. Mungkin gasnya tu berguna....

Rosnah said...

saya ada maklumat tentang yg datuk y tanya tu..
S: Dari mana datangnya gas kentut?
J: Gas ini datangnya dari beberapa punca: udara yang dihirup, udara yang
meresap ke perut dari darah, gas yang terhasil dari reaksi kimia dalam perut
dan gas yang dihasilkan oleh bakteria yang tinggal dalam
perut.
S: Apakah yang membuatkan kentut busuk?
J: Bau kentut yang terdiri dari sejumlah campuran gas hidrogen sulfida dan
mercaptan. Lebih banyak pengambilan diet yang terdiri daripada sulfur, lebih
banyak sulfida dan mercaptans akan dihasilkan oleh bakteria dalam perut dan
lebih busuk bau kentut. Contoh: telur rebus. Kekacang akan menghasilkan
kentut kurang busuk tetapi dalam jumlah
yang besar.
ha.ha. jgn mare jadi pakar plak ...saya ada info pasal bunyi tapi malulah pulak nak nyatakan.. hi.hi.

Cikgu Wahab (simantanguru) said...

Rosnah,
Ni dah serius ni.
Walaupun. posting ni nampak macam main2 je, tapi boleh dilihat drpg pelbagai perpesktif.

Orang melihat sesuatu isu berdasarkan kemampuan ilmunnya, tahap pemikiran dan situasi serta tujuan tertentu.

Kuman yang kecil itupun mempunyai info ilmu yang
sangat banyak!

Pasal bunyinya tu, serahkan pada DatukY.

Rosnah said...

itulah suatu yang nampak remeh tapi itu ilmu ALLAH. Dalam banyak ayat alquran dihujungnya di letak afala yatafakkarun.. maknenya apapun subjek boleh dipositifkan..em wpun asalnya bunyi tajuk mcam ... nothing tapi ...emm byak boleh dikongsikan.tahniah cikgu.. post cikgu ni tetap jadi sambutan tau.