24.6.09

TAKUT ! TAKUT ! TAKUT !


Lintang pukang anak perempuan saya lari keluar bilik!. Dia ternampak kelibat sang lipas. Sejak kecil dia memang amat takut akan lipas. Dia phobia dengan lipas.

Ketakutan yang melampau dan melebihi keadaan biasa itu saya anggap phobia.
Pada tahap normal, rasa takut juga penting dalam hidup kita. Tapi biarlah takut pada benda-benda atau keadaan yang menasabah.

Kalau perasaan takut tu tidak ada, tak boleh juga. Kita mungkin berjalan di bumbung sebuah menara, makan makanan berracun atau bermain bolasepak di tengah lebuhraya.

Rasa takut pun ada gunanya. Rasa takut ni macam satu alat automatik yang muncul bila kita rasa ada bahaya. Beri amaran supaya kita waspada.

Tapi kadang-kadang rasa takut datang dengan melampau-lampau. Menjangkau jauh lebih dari batas normal. Sehingga tak terkawal.

Macam mana kita rasa kalau terserempak ular atau labah-labah? Kita mesti rasa takut kerana memang banyak ular dan labah-labah yang berbisa. Lipas taklah berbisa.

Tapi saya pernah terjumpa orang yang terlampau takut dengan ular. Dia sampai pening, loya, muntah, berpeluh dan pitam. Ini takut yang melampau. Padahal ular pun takut kepada kita melainkan jika terancam. Dan tak semua ular berbisa!.

Takut yang melampau ini juga tidak memberi sumbangan kepada keselamatan diri kita. Malah takut seperti ini datangkan kesusahan pula.

Mungkin terdapat beratus-ratus jenis ketakutan. Ada orang yang takut:

1.Air atau lautan.
2.Anjing.
3.Berucap di khalayak.
4.Deringan Telefon.
5.Doktor Gigi.
6.Jambatan,
7.Jarum.
8.Kegagalan.
9.Kelajuan.
10.Komputer.
11.Lebah.
12.Lelaki.
13.Memandu kenderaan.
14.Naik kapal terbang.
15.Penyakit.
16.Perkahwinan.
17.Perpisahan.
18. Seks.
19. Tempat atau bangunan tinggi.
20...
100...
Dan banyak lagi…

Adakah anda takut bersendirian?



Reblog this post [with Zemanta]

14 comments:

cikguyusof said...

saya takut kehilangan isteri, opss maksudnya saya isteri2....hehehe

mantan said...

cikguyusof,
tak hilang nye...

zaijb said...

opsss.. lorr ingatkan tadi tersalah buka blog... rupa2nye blog berwajah baru ler... bukan setakat tue jeee gambar tuan empunye blog pun berbeza... mmmm.. yealahh memang lain ape yg beza yea...hehehe...
pasal takut nie, setakat bersendirian tak ler takut sb memang saya suka bersendiri hehehe... tp saya macam anak cikgu wahab juga... sy takut sgt ngan lipas, lagi2 kalau lipas tue boleh terbang... eeiii... takutnyeee dan ada lipas yg jahat lak tue kita dah lari2, lipas tue tetap nak kejar juga bencilahhhhhh..... huhuhu...

mantan said...

zaijb,
tq for spending your time visiting.
Saya selalu tukar header. Boring lak kalau tak tukar. Tu gambar terbaru...Tak nampak serius sangat la..

Takut lipas juga ye... Di Thailand dan Vietnam, lipas digoreng, jadikan snek. Sedap agaknye.

Jahat lipas tu, pandai pulak dia kejar-kelar tu. huhuhu...

Rosnah said...

mm. saya takut ular. Wpun tgok kat tv pun tak boleh.. kalau tengok alamatnya mimpi la malam.Tapi sekarang ada yang lebih takut... mm takut GB... itu lagi fobia.. dan bisa dari ular...

mantan said...

Rosnah,
Bisa sangat ke venom GB tu... Spesis apa tu?

Rosnah said...

spesis ular sawa. menyembur!! kalu kena bisa tu aduisyy tersirap ke tulang hitam.. hi.hi. jangan sangka ular je bisa.. manusia pun di anugerah bis jugak..

cikguyusof said...

ular sawa takde bisa kan, dia belit dan telan jer mangsanye....hehehe

saya mcm ular lidi jer, tidak membahayakan!!!

mantan said...

Cikguyusof,
kecik2 ular lidi, ngiggit jugak...

mantan said...

rosnah,
bisa orang ni kekadang lebih bahaya drpd bisa ular... tapi setiap bisa tu ada penawarnya...

nik awin said...

saya gayat.
saya takut ulat bulu geliang-geliut.

tapi anak saya yg umur 3 tahun tu..pantang nampak serangga,lintang pukang lari

Tirana said...

Takut hanya pada sesuatu yang sepatutnya kita takut. Takut pada sesuatu yang tidak perlu ditakuti akan merugikan diri sendiri.

Cikgu Wahab said...

Awin,
Ulat bulu tu ada juga yang beracun...

mantan said...

Tirana,
Ada orang takut hantu. Hantu pun dia tak pernah jumpa. Tengok film hantu pun takut juga.