4.8.10

NIKAH

1. Kerajaan  Negeri Melaka pernah mencadangkaan penubuhan sekolah khas bagi pelajar mengandung.

2. Kemudian kerajaan negeri Melaka juga "menggalakkan" ibu bapa memberi kebenaraan kepada anak-anak mereka berkahwin walaupun masih bersekolah.

3. Mengikut laporan akhbar, Majlis Agama Islam Melaka dan Jabataan Agama Islam Melaka bersetuju memberi kelonggaran bernikah kepada pelajar lelaki bawah umur 18 tahun dan bawah 16 tahun bagi pelajar perempuan.

Kita harap segala keputusaan yang akan dibuat tidak terlepas daripada mengambilkira semua aspek berkaitan isu tersebut.

3 comments:

Guru said...

kalau dah terpaksa memang kena kahwinkan... kalau ujud sekolah demikian, silibus nya perlu berbeza sikit, saya kira...

tanggungjawab berkeluarga perlu diterapkan dalm sukatan...

~ Contengan Jalanan ~ said...

~aKu~ rasa kerajaan perlu pndg serius masalh sosial negara kita yg da sampai thap krnik skarang nie. Perlu cegah dari akar umbi ... Apa yg Melaka lakukan ini harus difikir secara terperinci dr pelbagai aspek bukan hanya menyelamatkan golongan ini pada masa ini shaja.

Mohamad said...

Salam Mantan,
Jangan dilihat pd sudut negatif, lihat juga di sudut positif. Ada logiknya juga. Ada remaja umur muda sebegini yang tercicir dr sekolah, ada yang tidak pernah bersekolah dan yang bersekolah pun, jika dah terlanjur perlu kahwin juga dll. Apa yang berlaku sekarang pelajar islam yang terlanjur perlu ada sijil berhenti sekolah sebelum dibenarkan kahwin dan mereka sudah pasti tercicir... sekadar pendapat. Sy dilahirkan ketika umur emak 16 tahun...