22.7.08

Ceringkas:_Oh Cikgu


Cerita Ringkas (Ceringkas)


“Awak cikgu?” dia bertanya. “Siapa yang awak ajar?”

“Pelajar pintar semuanya,” sambil tersenyum saya memberi jawapan.

“Er… maksud saya, bangsa mereka?” dia bertanya lagi.

“Kebanyakannya, orang mendatang, terpaksalah saya belajar banyak bahasa

supaya saya dapat terus bekerja.” saya menjawab dan senyum lagi.

“Oh!”

Ada juga Bangla dan Kampuchea..” saya terus memberitahu.

“Ah…”

Myanmar dan Nepal pun ada..” saya maklumkan sambil senyum.

“Uh…”

“Orang Indon pun ramai juga..” dengan suara yang lebih jelas saya khabarkan.

“Ya.. ke begitu… tapi tak ada lagi ke orang Melayu yang hendak diajar?” dia bertanya dan terus pergi.

Tidak sempat saya memberi jawapan.


{cerita ini hanyalah rekaan semata-mata, tiada kena mengena dengan mereka yang masih hidup atau yang sudah mati}

No comments: