28.8.08

BAGAIMANA RAMA-RAMA TERBANG....


Dia terjumpa sebuah kepompong rama-rama tergantung di dahan. Pada suatu hari dia melihat ada lubang kecil pada kepompong itu. Beberapa jam dia asyik memerahatikan rama-rama itu berhempas-pulas untuk keluar melalui lubang kecil itu. Selepas itu, dia melihat rama-rama itu tidak bergerak lagi.
Dia ingin membantu sang rama-rama. Diguntingnya kepompong itu, dengan harapan mudah bebas daripada kepompongnya.
Sesungguhnya, dengan mudah, rama-rama itu dapat keluar. Tetapi badan rama-rama itu masih kelihatan membengkak. Sayapnya juga kelihatan masih kecil dan lemah.
Dia terus memerhati rama-rama itu. Dia mengharapkan pada bila-bila masa sahaja, sayap rama-rama itu akan membesar dan dapat menampung badannya yang akan mengecut.
Tidak ada apa-apa perubahan yang berlaku. Malah rama-rama itu menghabiskan sisa-sisa hidupnya dengan merayap sahaja dengan badannya yang bengkak dan sayapnya yang kecil. Rama-rama itu tidak pernah berupaya untuk terbang.
Dalam belas kasihan dan keikhlasan untuk membantu, dia tidak faham bahawa kepompong yang sempit itu dan kudrat serta susah-payah rama-rama itu untuk keluar daripada lubang halus kepompongnya adalah kententuan ciptaan Allah. Usaha rama-rama itu akan memaksa cairan daripada bandannya mengalir ke arah pembesaran sayapnya. Dengan cara itu badannya akan mengecut. Hanya dengan demikian, rama-rama itu barulah bersedia untuk terbang setelah membebaskan dirinya daripada kepompong itu.

No comments: