Kementerian Pelajaran bercadang membuat kajian keperluan bagi memperkenalkan aliran vokasional dan teknik seawal tingkatan satu. {1 (Berita Harian: 11 Ogos, 2008)
Antara tujuannya ialah :
- untuk mengelakkan pembaziran sumber tenaga manusia;
- untuk memastikan hala tuju serta masa depan pelajar yang kurang cemerlang dalam pelajaran;
- memudahkan laluan bagi pelajar aliran ini ke IPT. {2
Apa sahaja perancangan, jika bertujuan memantapkan pengisian agenda pendidikan negara, serta memastikan pelajar mendapat pendidikan sewajarnya memang dialu-alukan. {3
Pengisian agenda ini memang diharapkan jika ia dapat merealisasi tujuannya. {4
Beberapa persoalan untuk renungan bersama, antaranya:
Mengapa memilih untuk bermula pada tingkatan satu? Mengapa tidak pada tahun 4?
Tentulah kementerian mempunyai rasional sendiri berkaitan pemilihan ini, mungkinkah berkaitan dengan beban kewangan.? Faktor persekitaran dan kesesuaian? {5
Wajarkah pelajar ini disaring untuk memasuki aliran ini dan ditetapkan tanggapan bahawa pelajar ini ialah mereka yang kurang cemerlang.? Apakah kesan jangkapanjangnya? {6
Apakah keputusan UPSR akan menjadi kayu ukur saringan? {7
Apakah ada instrumen lain yang akan digunakan untuk memilih pelajar selain keputusan peperiksaan.? {8
Apakah kaitan antara pencapaian dan minat pelajar? {9
Memang banyak lagi persoalannya. Hal ini memang penting bagi mempasatikan apa yang dirancang itu benar-benar mencapai kejayaan. {10.
Negara-negara lain seperti
Kita boleh belajar, bukan sahaja daripada kejayaan mereka tetapi daripada kekangan-kekangan malah kegagalan mereka juga. {12
Jika dirancang dengan baik, kita mampu lebih cemerlang daripada mereka. {13
Kegagalan, bukan lagi “perkara biasa”. {14}…
No comments:
Post a Comment