26.9.08

Kelakuan Agresif


Di sekolah bukan mudah bagi guru menangani masalah kelakuan negatif murid. Ada pelbagai macam kelakuan murid. Kadang-kadang guru tiada pilihan melainkan mengatasi masalah tersebut dengan segera. Jika tidak, akan berlarutanlah, menjadi gangguan.

Dalam ketidaktentuan mengambil tindakan terhadap pelajar yang agresif, kadang-kadang tanpa disedari, guru bertindak mengikut emosi. Jika demikian tindakannya, pelajar akan merasa bangga kerana guru dianggap “kalah”. Pelajar bermasalah memang suka menakut-nakut kan guru.

Lebih baik jika guru bertindak lebih intelektual. Gunakan akal, tinggalkan emosi ketika bertindak.

Contohnya, bagaimanakah menanangani masalah pelajar yang suka merayau-rayau, mengganggu pelajar lain di dalam kelas ketika guru sedang mengajar. Jika mengikut emosi, katahati guru berkenaan akan bertanya: Kenapa “si kaki rayau” ini tidak menumpukan perhatian atau tidak membuat kerja? Apakah anggapan guru lain, seolah-olah saya tidak berupaya mengawal kelas? Akan timbul perasaan geram dan marah. Apabila emosi telah menguasai fikiran, mungkin secara spontan murid akan dihukum dengan keras tanpa memikirkan risikonya.

Lain pula keadaannya jika kita dapat menggunakan akal fikiran. Guru akan berfikir kenapa pelajar enggan mengikut arahan. Guru akan berfikir bahawa gelagat pelajar itu, bukanlah salah dirinya. Kelakuan pelajar demikian, adalah pilihan pelajar itu sendiri. Guru akan menyoal diri, dan berfikir apakah yang patut dibuat. Guru mungkin membuat keputusan untuk memberi amaran. Jika tidak berhasil, dendalah pelajar itu mengikut prosedur sekolah.

No comments: