2.12.08

SURAT INGATAN UNTUK C PET DAN AWANG BUNGSU

Kecoh isu hak istimewa orang Melayu. Saya tidak percaya kalau orang Melayu tidak merasa apa-apa. Selembut mana hati nurani orang Melayu, sampai pada suatu tahap kita kena ambil tindakan juga. Ini soal maruah. Kita ada peranan dan cara kita sendiri. Bertindaklah. Ikut kemampuan masing-masing. Yang penting ada tindakan persepadu. Janganlah kita membutakan mata, memekakkan telinga dalam isu ini.

.........................................................................................................

Surat (1): SURAT AWANG SULUNG KEPADA C PET:.


Salam sejahtera.


C Pet,

Gua kasi tulis ini sulat, mau kasi ingat sama lu maa..

Apa pasal lu sekalang hali-hali cakap pasal itu ketuanan Melayu?

Apa lu ingat, gua mau gaduh sama lu? Hali-hali lu mau cakap pasal itu

Melayu. Itu sudah cerita dalam pelembagaan, apa lu mau bising-bising. Apa pasal lagi mau celita ha?

Gua tatak bikin salah sama lu. Gua tak ada kacau sama lu. Gua tatak kasi susah sama lu.

Lu ingat lu sudah kaya, lu boleh kasi hantam gua punya saudala, takada wang punya orang? Sama olang miskin pun, apa pasal lu mau sakit hati?


C Pet,

Apa semua lu mau, ini Malaysia sudah bagi sama lu. Dulu, itu merdeka punya jam, sampai sikalang, apa lu mau, semua sudah bagi. Apa Melayu punya, apa melayu dapat, apa pasal lu mau bising?

Hei, lu tau, itu celita hak Melayu bukan kelana gua sengkek punya olang!. Itu celita hak olang Melayu, apa pasal lu mau kacau-kacau. apa pasal lu mau bikin bising ?

Gua ingat ini lu bikin bising-bising, lu ada mau lain punya . Lu cakap itu, lu cakap ni, apa lu mau ha?

Gua cakap sama lu ha, gua dan olang Melayu , apa-apa pun lu cakap, mesti mau pegang itu “tuan melayu”.Lu mana tau… Lu tatak paham ma…


C Pet,

Itu celita tuan melayu, raja punya cerita. Lu mau kacau sama raja ka? Gua cakap ha, lu jangan cali susah ma...

Gua bukan mau jadi tuan sama lu. Gua bukan mau lu jadi gua punya kuli…

Lu olang sudah kaya. Lu ingat wang lu punya raja ka? Lu kaya pun ha, olang Melayu kasi untung lu meniaga. Lagi lu mau ingat, belapa ramai gua punya sedara, mau dapat satu libu satu bulan pun manyak susah lo…


C Pet,

Gua bagi tau sama lu ha, melayu punya ekonomi, tatak boleh lawan sam lu. Lu jangan takut la. Lu ingat itu melayu punya politik sudah tatak kuat la, lu boleh ugut ka? Aiya lu mau kasi hantam ka?


C Pet,

Jangan itu macam la. Gua tatak mau gaduh sama lu ma… Itu mesti mau ingat… Ini bumi lu pijak, itu langit lu mesti mau taluk kepala atas ma…


Terima kasih


Yang benar,

………………

( AWANG SULUNG )

~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~

Surat (2): SURAT AWANG SULUNG KEPADA AWANG BUNGSU.


Assalamualaikum,


Awang Bungsu,

Aku tulis surat ni, bukan apa; Cuma nak ingatkan kau saja.

Kau macam aku jugak, bila orang sebut pasal hak Melayu, kita melenting. Memanglah kan? Itu hak kita.

Tapi masalahnya kau banyak cakap je. Banyak hujah je. Banyak retorik je. tapi apa hasilnya? Membazir air liur basi je…


Awang Bungsu,

Kau sesama sendiri pun bertelagah. Bergaduh. Kata-mengata. Nampak sangat kita tak bersatu. Orang lain tengok kelemahan kita. Orang lain ambik kesempatan.

Bila timbul je isu hak orang Melayu, melaung melalak lah sana sini. Nak jaga hak kita, konon. Macam kata orang, nafsu kuat tapi tenaga habuk pun tarak. Lembik.

Apa tindakan bersepadu yang kau orang buat? Apa yang dibuat supaya Melayu ni jadi bangsa kuat?. Jadi bangsa hebat? Perlembagaan pun dah sebut. Hak istemewa orang Melayu. Tapi cuba kau tengok, berapa kerat saja orang melayu yang bertuah dapat menikmati keistimewaan tu?


Awang Bungsu,

Cuba kau tengok dan tanya diri kau. Berapa ramai melayu yang menjadi anak tiri, merempat di bumi sendiri? Ini kenyataan. Kau pun tau.


Awang Bungsu,

Aku pun rasa sedih tengok bangsa aku sendiri. Ada juga yang menolak ketuanan Melayu. Ada bangsa aku yang tidak percaya pada hak istimewa orang Melayu yang ada dalam perlembagaan tu.

Tapi yang aku kesal sekali, orang-orang nilah yang sudah jadi kaya raya kerana dasar tu.


Awang Bungsu,

Cukuplah beretorik dengan air liur basi tu. Semarakkan semula ketuanan Melayu yang sedang dibanjiri kebencian ni. Kembalikan kekuatan bangsa Melayu. Kembalikan maruah Bangsa Melayu. Kembalikan kehormatan bangsa Melayu. Sepadukan tenaga kita.

Jangan asyik nak berbalah sesama sendiri je. Konon nak tunjuk kepala batu. Keras keng.

Jadikan bangsa Melayu bangsa yang disegani, sehingga tiada kaum yang berani memperlekeh bangsa Melayu.

Jangan biarkan mereka mempersoalkan hak Melayu yang akan terus menerajui tampuk pemerintahan negara ini.


Awang Bungsu,

Ajaklah Melayu bersatu. Bersungguhlah melaksanakan agenda untuk membangunkan Melayu.


Terima Kasih,


Yang benar,

………………………..

(AWANG SULUNG)

C Pet dan Awang Bungsu kena selalu diberi ingatan kerana mereka memang mudah lupa. Bagilah nasihat kepada mereka ni.

3 comments:

sazili said...

Tahniah di atas penulisan surat ini kepada C Pet dan Awang Bungsu. Saya tak pelik dengan C Pet kerana itu perangai mereka di mana-manapun. He will grab any opportunities that come across infront of him. That is his nature.
Tapi saya kecewa dengan Awang Bungsu yang lembik, banyak beretorik dan hampeh tahi...

cikguyusof said...

i am waiting for your new entry sir!

simantanguru said...

coming soon, sir.