PENTAKSIRAN
Pentaksiran
ialah integrasi proses mengumpul maklumat, menginterpretasi maklumat atau
memberi nilai kepada maklumat itu dan membuat keputusan berdasarkan
interpretasi yang dibuat ke atas maklumat. Apabila keputusan dibuat berdasarkan nilai
atau interpretasi maklumat, proses yang berlaku daripada mengumpul maklumat
sehingga membuat keputusan dipanggil pentaksiran.
PENGUKURAN
Pengukuran ialah proses mendapatkan maklumat
dengan cara mengukur menggunakan instrumen sebelum ukuran itu dapat dinilai
atau diinterpretasikan. Proses pengukuran berakhir dengan maklumat berbentuk
kuantitatif seperti markah mentah, peratus markah mentah, peratusan kedudukan seseorang berbanding
kedudukan orang lain, agregat dan pangkat atau band.
Ukuran boleh didapati sama ada dengan menggunakan
instrumen atau pun tidak. Instrumen atau alat pengukuran pendidikan yang biasa
digunakan ialah ujian, soal selidik, kuiz dan senarai semak.
Ukuran yang
diperoleh tanpa penggunaan instrumen tentunya kurang tepat dan kurang boleh
dipercayai kerana seringkali berubah-ubah mengikut masa, mengikut orang yang
mentaksir dan mengikut keadaan.
PENILAIAN
Penilaian
ialah proses mendapatkan maklumat tentang sesuatu diikuti dengan proses memberi
nilai atau interpretasi kepada maklumat tersebut. Berbeza dengan pengukuran, maklumat yang diperoleh daripada
penilaian boleh jadi berbentuk kuantitatif atau kualitatif.
Maklumat
kualitatif dalam penilaian adalah seperti ”Baik”, ”Cemerlang”, ”Menguasai tahap
pencapaian minimum” dan ”Boleh membaca dengan kefahaman yang tinggi”. Maklumat kualitatif dalam penilaian boleh jadi nilaian
atau interpretasi kepada maklumat kuantitatif.
Proses penilaian terhad setakat memberi nilai atau interpretasi tanpa membuat keputusan seperti ”layak memasuki aliran Sains”.
Apabila
keputusan dibuat berdasarkan nilai atau interpretasi maklumat, proses yang
berlaku daripada mengumpul maklumat sehingga membuat keputusan dipanggil
pentaksiran.
Dalam
pendidikan, proses mengumpul maklumat, memberi nilai atau interpretasi kepada
maklumat dan membuat keputusan boleh berlaku secara formal atau tidak formal.
Proses
pentaksiran, pengukuran dan penilaian
boleh berlaku secara timbal balik dan sepadu antara satu sama lain dan
sepadu dengan proses pengajaran-pembelajaran.
PEPERIKSAAN
Peperiksaan
merupakan salah satu kaedah, sistem atau
mekanisma yang digunakan dalam proses pentaksiran. Sesuatu peperiksaan
selalunya mengandungi beberapa siri ujian yang terancang untuk mendapatkan
ukuran tentang sejauh mana berkesannya proses pengajaran-pembelajaran.
Ujian-ujian
yang terdapat dalam sesuatu sistem peperiksaan boleh jadi ujian bertulis, ujian
amali, ujian lisan, ujian pendengaran dan ujian berkomputer. Dengan ciri yang
sedemikian, peperiksaan selalunya hanya sesuai diguna untuk mentaksir domain
kognitif atau kebolehan mental seseorang.
Domain
yang lain iaitu afektif dan psikomotor kurang sesuai ditaksir menggunakan
kaedah peperiksaan.
Dengan demikian,, peperiksaan selalu dikatakan tidak lengkap kerana tidak memberi maklumat yang lebih holistik berkaitan dengan perkembangan dan peningkatan potensi individu seorang insan.
Hal-hal
seperti sahsiah, akhlak, nilai murni, budi pekerti, penampilan diri, kekuatan
jasmani, rohani, emosi dan sosial sukar atau tidak mungkin dapat ditaksir
sepenuhnya menggunakan peperiksaan.
Peperiksaan juga seringkali dikaitkan dengan pentaksiran standard, berpusat, luaran, sumatif dan dikendalikan oleh badan peperiksaan. Kekangan ini menyebabkan hal-hal yang berkaitan sahsiah, akhlak, nilai, rohani jasmani dan social sukar atau tidak dapat dilakukan dengan kaedah peperiksaan.
Hal-hal
tersebut lebih sesuai dilakukan melalui pentaksiran berasaskan sekolah,
pentaksiran dalaman, pentaksiran formatif, pentaksiran alternatif, pentaksiran
prestasi dan pentaksiran autentik.
Peperiksaan dikatakan menyebabkan anak-anak belajar dan guru-guru mengajar tidak seperti sepatutnya iaitu berdasarkan kurikulum dan sukatan pelajaran yang dibekalkan oleh Pusat Perkembangan Kurikulum tetapi mengikut peperiksaan.
No comments:
Post a Comment