11.3.09

BAHASA INGGERIS: WAJIB?


Agaknya apa yang akan terjadi jika:

Tiga tahun akan datang Bahasa Inggeris dijadikan matapelajaran wajib lulus dengan kepujian sebagai syarat mendapat sijil bagi peperiksaan PMR, SPM dan STPM?

12 comments:

su said...

Ramailah anak2 org "MELAYU" ketinggalan...

Bahasa jiwa bangsa ;)

Seri Suryati said...

jumlah waktu mengajar dan belajar bahasa inggeris dalam jadual waktu perlu di tambah...7 waktu seminggu manalah cukup...sebenarnya subjek terlalu banyak....ada yg tidak relevan ... murid tak jadi apa pun...mereka terus tertinggal. sedangkan bahasa adalah alat untuk menguasai ilmu....siapalah saya untuk didengari suara hati ini.

Anonymous said...

Jika diwajibka, maka:
Pengetua akan merancang pelbagai program Bahasa Inggeris supaya peratus kelulusan BI meningkat dari segi kualiti dan kuantiti.

Guru-guru akan bertungkus lumus mengajar BI supaya pelajar-pelajar memperbaiki pencapaian BI.

Pegawai-pegawai PPD, JPN dan nazir sekolah akan lebih kerap membuat pemantauan ke sekolah.

Ibu-bapa akan sibuk menghantar anak-anak mengikuti tuition BI bagi mempastikan anak-anak lulus BI.

Kementerian Pelajaran akan merancang bagi mengukukan pelaksanaan PPSMI.

P'su said...

Biarkan guru ditambah dengan tugasan dan bebanan baru.. gurukan boleh jadi ape saja.

HASHIMME OMAR said...

Bercakap pasal Bahasa Inggeris ni rasanya sebagai Orang Melayu kita perlu ada jatidiri. Renungkanlah sejarah lampau bagaimana pemimpin-pemimpin kita berjuang meletakkan kedudukan Bahasa Melayu dalam pendidikan bermula seawal Laporan Barnes. BM juga termaktub sebagai Bahasa Kebangsaan kita. Mempertingkatkan penguasaan BI tidak bermakna kita perlu korbankan apa yang telah kita perjuangkan selama ini. Kita perlu ingat bahawa tiada siapa yang nak memertabatkan bahasa kita kecuali KITA. BAHASA KITA TANGGUNGJAWAB KITA.

alberangque said...

Kalau BI wajib untuk dipelajari, itu bagus. Kalau BI yang dipelajari WAJIB lulus, maka ramailah yang hangus. Keputusan UPSR, PMR, SPM akan merudum. Sebelum itu KPM perlu lihat dulu adakah semua sekolah cukup guru yang terlatih untuk mengajar BI. Buat masa ini memang tak cukup terutama diluar bandar. Guru yang mengajar BI adalah guru yang terlatih dalam BM. Itulah ironinya semenjak berpuluh tahun dahulu. Kini kononnya ia nak dibebenkan BI ni kepada guru PPSMI. Apa jadi kan result SPM, BI adalah merosot. Itulah hadiah kejayaan PPSMI.

almuna said...

bila jadi wajib, keseronokan belajar bahasa itu sudah hilang. dahlah bahasa inggeris bukan bahasa ibunda... belajar untuk lulus periksa. Guna buku latih tubi je pun boleh...tercapai ke matlamat? sudah tentu tidak...sistem pendidikan kita memang exam oriented...so I rest my case...

saya cikgu bi

mantan said...

Cikgu bi, almuna. Thank you for commenting.

Ketika posting ini ditulis, saya andaikan bahawa suatu masa nanti BI akan diwajibkan.

Masalahnya mungkin semakin bertambah.

Karl Marx (parti komunis) pernah berkata: "suatu masaalah akan menimbulkan masaalah lain pula".

It's exam oriented, which is 'a problem' to our education system. Ia banyak menimbulkan masaalah.

Lalu ada yang bertanya, kalau tiada peperiksaan, bagaimana?

Sazili Mohd Nor: said...

Huhuhu....hangat disini nampak !

mantan said...

Sir,
as the BI teacher, what's yr idea?

Masa posting ni ditulis, saya tak tau pun kjn akan cadang nak wajibkan BI tu.

Posting ni cuma respond kpd masalah PPSMI yang tak akan selesai. Saya agak dah!nak wajib BI tu.

mantan said...

Nampak sistem pendidikan kta ni macam nampal besen bocor je. Asal boleh guna, o k lah. Tukarlah besen baru...

Di celah-celah tampalan tu dah banyak kuman!

n@m@n said...

mcm kenal je gmbr..hehe..BI ...BI ..BI..'Takkan Melayu Hilang di Dunia' dah xpakai kot..