7.7.09

n@m@n dan master

n@m@n (http://naman0807.blogspot.com)selalu berkunjung ke blog saya. Selalu juga menulis dalam shoutbox di blog saya.

Di bawah ni saya paste ‘perbualan’ saya dengan n@m@n.


7 Jul 09, 15:51
n@m@n: salam..apa pendapat mantan..sejauh mana kepentingan master dlm bidang kita..sbb sy tgk rmai mbr2 dh further kpd master

7 Jul 09, 16:01

mantan: n@m@n, Itu satu persoalan yang bagus. Ada pro dan kon nya. Banyak yang boleh saya bagi pendapat ttg tu. Boleh buat satu posting baru dlm blog ni. Cuma utk saat ini saya nak jawab camni je n@m@n. ... :...."Tuntutlah Ilmu walaupun ke Negara China".

7 Jul 09, 16:26
n@m@n: a'ah..betul tu..cuma nk tau apa benefit dia..kt sekolah sy ada cikgu pHD..hehe..dh nk pencen bru naik 44..jgn lupa buat post ye..hehe .

n@m@n Tanya ttg benefit buat master. Saya faham tentang benefit apa yang n@m@n maksudkan tu.

Benefitnya tetap ada. Beberapa tahun mencari dan menambah ilmu, tentu ada benefitnya. Hanya yang mengalaminya saja yang tahu.

Banyak pro dan kontra tentang faedah yg guru dapat kalau buat master. Sampai sekarang pun tetap jadi isu. Tapi ramai juga cikgu yg further study.

Anak saya yg jadi guru pun pernah minta pendapat tentang hasratnya nak buat master matematik. Saya galakkan dia buat.

Nak cerita ttg DG berapa utk master dan phd pun, apa gunanya. Mereka yang bertungkus lumus belajar, tetap menunggu benefit yang diharapkan, seperti menunggu buah yang tak gugur.

Saya pernah menghadiri temuduga untuk buat master. Ketika itu usia hampir 45 tahun. Baru beberapa tahun jadi Pengetua.

Yang menemuduga saya, salah seorangnya ia Prof. M***** A**** S****.

Saya masih ingat, selepas hampir setengah jam ditemuduga, Prof. Itu berkata “ Awak ni dah tua, bagilah peluang orang-orang muda di luar sana buat master”. Temuduga saya tamat di situ. Saya tak tahu kenapa Prof tu berkata begitu. Dan saya tak berjaya nak buat master.

Kalau ada peluang, sekarang pun saya nak buat master. Mungkin ada benefitnya.

Kepada rakan-rakan guru, saya bersetuju kalau semua orang dapat buat master. InsyaAllah ada benefitnya.

16 comments:

CIKGU NAMAN said...

Fuh..bangganya jd tajuk post..hehe..Kenapa Prof tu mengaitkan dgn usia ye..Tak patut....Belajar tiada hadnya kn? 'Live to learn' or 'Learn To live?'..or 'Life is a learning process' Tp mungkin suatu hari nk jadi guru mesti ada master..Apa2 boleh jadi..InsyaAllah sy pon nk sambung ..tu pun lps stabil sedikit..sambil membuat pertimbangan yg sepatutnya..TQ cikgu Wahab..

mendewa said...

Selagi kita melakukan kebaikan dan berusaha menambah ilmu pasti ada benefitnya. Bukan sahaja untuk diri sendiri tetapi juga untuk anak didik kita dan juga kepada rakan seprofesion, juga kepada profesion keguruan.

Soal ganjaran gaji dan jawatan biarlah pihak bertanggungjawab melunaskannya. Jika ada keprihatinan tentunya mereka juga akan mendapat benefitnya daripada guru2 yang melanjutkan pelajaran di peringkat MA & PHD.

Saya sudah setahun menamatkan MA dengan biayaan HLP daripada KPM. Memang temuduga mencabar dan terpaksa bersaing, maka persediaannya perlu ada.
Allah juga yang menentukannya.

en_me said...

salam abang mantan ittewww..

Anonymous said...

Menambah ilmu pemang patut. Kalau di Malaysia ni indikator seorang berilmu ialah dengan sijil walau pun tak semestinya yang banyak Ijazah dan berbagai sijil itu pandai dalam serba perkara. Walaubagaimana pun menuntut ilmu itu penting.

Cikgu Chun said...

Skrg ni dah ramai guru2 yg sambung master, malah Phd. pun ada, cuma tak berapa ramai lg. Sblm ni kita ada dengar mungkin selepas ini guru2 yg mengajar di sek menengah mesti mempunyai masters. So, x salah klu kita prepare awal2...manalah tau kot2 khabar itu menjadi nyata...dan pada masa itu, kita lah yg akan beruntung coz dah ada master sedangkan org lain baru nak sambung. Soal kenaikan gaji pula NUTP dah bangkitkan, yg terbaru pun mrk ada bangkitkan lg supaya guru2 yg ada master diberi anjakan gaji yg berpatutan. W/bagaimanapun, ianya mungkin lg dlm pertimbangan. Cuma apa yg dpt kita lihat skrg ni ialah, walaupun tak ada pergerakan gaji, tapi ianya diambil kira secara tidak langsung dalam urusan kenaikan pangkat (Walaupun tak disebut dlm pekeliling). Cuma yg menjadi masalahnya ialah Biasiswa Hadiah Latihan Persekutuan itu susah nak dapat dan guru2 terpaksa menggunakan duit sendiri untuk sambung master. Saya tabik kepada guru2 yg menggunakan modal sendiri di samping mempunyai tanggungjawab keluarga dan di tempat kerja. Timbul lg 1 masalah apabila kita tidak mendapat HLP dan igin sambung dengan membuat 'part time', iaitu pengetua susah untuk menguruskan jadual belajar kita sekiranya kuliah jatuh pada hari bekerja dan kita terpaksa ambil cuti tanpa gaji (ada sebut dalam pekeliling). CUTI TANPA GAJI, ini bermakna kita kena bayar balik gaji kita dan semasa pencen nanti bonus pun dapat tak penuh!. Yg dapat cuti tanpa rekod hanya lah untuk menduduki peperiksaan sahaja. Saya susah melalui semua ini....betapa peritnya dengan karenah birokrasi mereka....

mantan said...

mendewa,
InsyaAllah, saya percaya suatu masa nanti segala usaha mereka yang berjaya mendapatkan degree masters itu akan diberi perhatian seweajarnya berbaloi juga.

Sekarang ini ramai yang membuat MA terdorong dengan kejayaan rakan-rakan terdahulu. Itu sudah dikira benefitnya juga kepada generasi seterusnya.

mantan said...

n@m@n,
saya setuju dan sokong hasrat n@m@n tu.

mantan said...

en_me,
salam dan semoga berjaya dlm bidang yg diceburi .

mantan said...

alberangque,
Ilmu macam samudera nan luas. Tak tergapai semuanya.

Pengetahuan dicerna menjadi pengalaman. Pengalaman menjadi ilmu.

mantan said...

Cikgu Chun,
1). Di mana-manaa pun ada karenah birokrasi.
2). Bersedialah dengan perkembangan dan kehendak sistem pendidikan kini.
3). Saya percaya suatu ketika, "padi yang disemai, akan dapat dituai".

Naa..a said...

Pada saya belajar MA ni saya dah tahu buat masa ni takde advantange dari segi gaji dan pangkat. Lebih2 cikgu sekolah rendah seperti saya.. tapi saya rasa satu kepuasan bila belajar sesuatu yang baru.. Tapi ada orang pernah tanya saya kenapa awak sambung master? kalau setakat nak dapat ilmu, awak pergi masjid dengan ceramah pun boleh dapat ilmu.. itu persepsi masing2. Pada saya, pembelajaran saya mesti sistematik sebab saya ni jenis orang THEORIST.. saya tak pernah fikir soal gaji .. tapi fikirkan soal cita-cita.Kalau suami saya beri keizinan saya nak sambung sampai PHD. itu cita-cita saya sebenar. Saya tak pernah bercita-cita nak jadi pengarah ke sapa ke.. tapi bercita-cita ada DR didepan nama saya, uhu.. sadis jugak tu..

mantan said...

Rosnah,
Belajarlah seberapa banyak yang boleh. Belajar secara sistematik memang perlu untuk mempelajari ilmu secara mendalam.

Guru said...

assalammualaikum...

membalas ziarah...
terima kasih berziarah ke blog saya yang tak seberapa...

bab menyambung ilmu ni, saya percaya di hati kecil setiap guru pasti ada hasrat ini, walau pun benefit dari segi kekananan atau skil gaji tu jauhlah rasanya..

tapi guru2 perempuan cam saya ni perlu lebih ketabahan, hadapi lebih kekangan, sebab nak menjawab kat 'pengetua' di rumah tu, dan 'anak-anak murid' di rumah.. akhirnya, cita2 simpan dalam hati je lah...

bagaimanapun, title master atau PhD bukan bermakna jika bila diajak berbicara, ideanya beku n kaku...

mantan said...

kl citizen,
assalamualaikum.
Terima kasih.

menyimpan niat yang baik itu sudah dikira sesuatu yg positif.

Meskipun sibuk dgn komitmen sbg 'pengetua' dengan 'anak-anak murid' di rumah,
tetapi jika ada kerjasama dan hasrat yang serupa, barangkali akan terbuka lebih luas ruang untuk mencapai apa-apa yg di simpan di hati.

Ah Win said...

salam cikgu pencen (jgn marah..hehehe),
awin mmg ada cita-cita,
tapi nak buat sama2 dengan suami, sebab dia opsyen sama, mudah jadi sparing partner..hahaha.

tapi bukan la sekrang, tunggu anak besar sikit, sedap lah

mantan said...

awin,
semoga cita2 tu berjaya